ما بر این باوریم یکی از نکات کلیدی برای لذتبردن از زندگی، امنیت مالی است.
برای تشخیص کلاهبرداران و حلوفصل موارد کلاهبرداری، مطالعه و رعایت نکات پیشگیرانه زیر را توصیه میکنیم.
در انتخاب دوستان جدید دقت کنید.
یکی از روشهای رایج در میان کلاهبرداران، اظهار دوستی و جلب اعتماد با گذشت زمان است. در زندگی روزمره، ممکن است شما از دوست جدیدی بخواهید تا از سوپر مارکت برایتان خرید کرده یا در نقدکردن چکهای بانکیتان کمک کند. در این موارد شخص کلاهبردار با جلب اعتماد و دسترسی به حسابهای شما، از منابع مالیتان سوءاستفاده میکند.
از دوستیهای مبتنیبر وابستگی و نیاز پرهیز کنید.
ممکن است افراد کلاهبردار، با وابستهکردنتان به خود، شما را تهدید به کمکنکردن کرده و از این طریق از شما اخاذی کنند.
شما با داشتن برنامهریزی برای دریافت مساعدت بدنی موردنیاز خود از راههای مورد اطمینان، خطر کلاهبرداری را کاهش میدهید.
کلاهبرداری توسط اعضای خانواده و دوستان خانوادگی
بسیاری از کلاهبرداریهای مالی از سالمندان و معلولین، توسط اعضای خانواده و دوستان خانوادگی انجام میشود.
ممکن است عضو خانواده از حق اتخاذ تصمیمات قانونی برای شما برخوردار شده و از این حق سوءاستفاده کند. ما به شما توصیه میکنیم از قراردادن یک شخص در موقعیتی که کنترل کامل بر منابع مالی شما داشته باشد پرهیز کرده و از وابستگی کامل به افراد دوری کنید. برای جلوگیری از چنین وضعیتی، نیازهای احتمالی خود را پیشبینی و برای رفع آنها برنامهریزی کنید.
- در صورت نیاز به کمک برای مدیریت اموال خود، با یک وکیل معتمد مشورت کنید.
- اگر شما مشتری سامان هستید، نسخهای از وکالتنامه خود را در اختیار بانک قرار دهید و از اعلام به موقع هرگونه تغییرات در وکالت نامه به ما اطمینان حاصل کنید.
- تمامی درخواستهای امضا را با دقت بررسی کنید. پیشاز امضا، نسخه خوانای اسناد را بخوانید و سؤالات خود را بپرسید. درصورت عدم اطمینان، با وکیل معتمد خود مشورت کنید.
- درصورت نیاز به کمک درخصوص منابع مالی خود، دیدگاههای مختلف را تا رسیدن به اطمینان بررسی کنید. اگر سامان بانک شماست میتوانید برای دریافت پاسخ سؤالهایتان و حلوفصل مغایرتهای مشاهدهشده، از بانکدار سامانی خود راهنمایی بگیرید.
- اگر در قبال مراقبت و پرستاری خود وجه یا اموالی را به شخصی میدهید، نسبتبه تنظیم توافقنامهای کتبی اقدام کنید و از وکیلتان بخواهید تا توافقنامه مزبور را بررسی کند.
- از وکیلتان بخواهید تا دستورالعملهای مالی شما را مکتوب و بررسی کند. به افراد معتمد خود اعلام کنید که قبلاً دستورالعملهای خود را نوشته و در محلی امن قرار دادهاید. برای دریافت مشاوره دقیقتر در این خصوص، از وکیلتان کمک بخواهید.
کلاهبرداری توسط پیمانکاران، تجار، مالکین و سایر اشخاص
افتادن در دام پرداخت قیمتهای بالاتر برای کالاها یا پرداخت هزینه برای خدماتی که هرگز دریافت نشده، از جمله کلاهبرداریهایی است که سالمندان بیشتر دچار آن میشوند. پیمانکاری ممکن است قیمت کار را پساز شروع عملیات افزایش دهد. مالکی ممکن است اجارهبها را بدون تبعیت از رویه قانونی مناسب افزایش دهد و ...
ما به شما توصیه میکنیم درباره این قبیل کلاهبرداریها آگاه باشید.
- مطالب مربوط به سرقت هویت و کلاهبرداریهای اینترنتی را به دقت مطالعه کنید.
- پیشاز اشتراک در هر نوع سرویسی، نسبتبه دریافت توافقنامه کتبی و مطالعه دقیق آن اقدام کنید.
- درصورت مواجهه با سرویسهای ناخواسته، پاسخ منفی بهترین انتخاب است.
- پیشاز استخدام پیمانکار، اعتبار مجوز وی را بررسی کنید. هرگز کل وجه را تا قبلاز پایان کار نپردازید.
- اگر ارائهدهندگان خدمات، مانند مراقبین یا موجرین شما، هزینههای خود را افزایش دادند، نسبتبه دریافت توضیح کتبی از ایشان اقدام کنید. با دریافت توضیحات کتبی و رسمی، امکان کلاهبرداری از سوی این دسته افراد بهدلیل وجود خطر از دستدادن مجوز کسب و... کاهش مییابد.
اقدامات مورد نیاز در صورت ظن به کلاهبرداری
قربانیان کلاهبرداری اغلب با حس شرمساری و خیانت روبهرو میشوند؛ خصوصاً اگر این امر از سوی یکی از اعضای خانواده یا دوستان آنها انجام شده باشد. همین امر باعث عدم گزارش کلاهبرداریها از سوی این افراد میشود.
- اگر احساس میکنید در معرض خطر فیزیکی شدیدی قرار دارید، با فوریتهای پلیس 110 تماس بگیرید.
- اگر متوجه فعالیتهای مالی غیرمجاز شدید یا به این باور رسیدید که اجازه صادرشده از سوی شما برای برخی فعالیتهای مالی خاص مورد سوءاستفاده قرار گرفته، فوراً با بانک خود تماس بگیرید. مراجعه حضوری به نزدیکترین شعبه و درخواست صحبت با بانکدار خود را به شما توصیه میکنیم.
اطلاعاتی که در این موارد میتواند به شما کمک کند عبارتند از:
- اسناد و مدارک قانونی که بیانگر میزان دسترسی اشخاص به حسابهای شما باشد.
- فهرست مخارج عادی و منابع درآمدی خود. این فهرست باید به گونهای باشد که بازرسان بانک به سرعت بتواند به بررسی فعالیتهای مشکوک اقدام کنند.
- پرینتهای بانکی برای مقایسه با حسابهای مالی شما
برای دریافت اطلاعات بیشتر
- با مدیریت تطبیق و مبارزه با پولشویی بانک سامان به شماره 22330000-021 داخلی 3867 تماس بگیرید.
- ازطریق ایمیل CCO [at] sb24 [dot] ir با ما مکاتبه کنید.