1399/4/21 شنبه


پرسش و پاسخ
مشتری گرامی پرسش‌های خود را در یکی از بخش‌های ‌زیر جستجو کنید و در صورت داشتن سایر سوالات و نیاز به مشاوره و راهنمایی می‌توانید با مرکز سامان‌ارتباط به شماره 0216422 داخلی 2 تماس بگیرید.
 
1403/9/12 دوشنبه
1403/9/12 دوشنبه
1403/9/12 دوشنبه
1403/9/12 دوشنبه
1403/9/12 دوشنبه
1403/9/12 دوشنبه
1403/9/12 دوشنبه
1403/9/12 دوشنبه
تسهیلات
مشتری از چه طریقی می‌تواند شماره‌حساب برداشت اتوماتیک اقساط خود را پیدا کند؟
مشتری می‌تواند با مراجعه به شعبه از شماره‌حساب برداشت اتوماتیک اقساط آگاهی پیدا کند یا از طریق نت بانک و از مسیرهای زیر: برای تسهیلات (وام غیر از کارت اعتباری) دریافتی از مسیر: عملیات وام > جزئیات تسهیلات > شماره‌حساب برداشت اقساط برای کارت اعتباری از مسیر: کارت اعتباری > صورتحساب > اطلاعات تسهیلات > شماره‌حساب برداشت اقساط
مهلت پرداخت کارت اعتباری به چه معنی است و چگونه محاسبه می‌شود؟
مهلتی است که دارنده کارت باید پس از صدور صورت‌حساب نسبت به بازپرداخت اقدام کند. مهلت پرداخت هر صورتحساب از تاریخ پایان دوره خرید، 7 روز تقویمی است. برای مثال اگر در تاریخ 04/04/1399صورتحساب صادر شود، مشتری فرصت دارد تا پایان روز 10/04/1399نسبت به تسویه بدهی مندرج در صورتحساب اقدام کند. لازم است بدانید روزهای تعطیل نیز در محاسبه مهلت پرداخت هفت‌روزه به‌حساب می‌آید. در صورت عدم ‌تسویه در مهلت پرداخت مبلغ استفاده‌شده با توجه‌ به نوع کارت اعتباری و میزان درصد مبلغ خریدشده از کل مبلغ کارت اعتباری یا به دوره بعد منتقل می‌شود یا تبدیل به تسهیلات می‌شود.
دوره خرید کارت اعتباری به چه معنی است و چگونه محاسبه می‌شود؟
درواقع فواصل زمانی منظم از تاریخ تشکیل پرونده کارت اعتباری به‌شرط خرید مشتری از محل اعتبار تخصیص‌یافته در طول آن دوره، به‌عنوان‌مثال اگر دوره خرید یک پرونده یک‌ماهه باشد، چنانچه پرونده کارت اعتباری در تاریخ 05/01/1399 تشکیل‌شده باشد و اولین خرید دارنده کارت در تاریخ 10/03/1399 انجام شود، اولین دوره خرید مشتری از تاریخ 05/03/1397 تا 04/04/1399 خواهد بود.
شرایط دریافت وام بانک سامان چگونه است؟
در حال حاضر تسهیلات بانک سامان در قالب تسهیلات خرد و صنفی شامل بسته اعتباری دارندگان دستگاه کارتخوان، بسته اعتباری مشتریان برتر، کارت اعتباری مرابحه، بسته اعتباری مدارس غیردولتی، کارت اعتباری پرسنل سازمان‌ها، کارت اعتباری اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و ... و تسهیلات تکلیفی شامل تسهیلات ازدواج، تسهیلات ودیعه مسکن، تسهیلات فرزندآوری، تسهیلات کمیته امداد و بهزیستی و ... که به صورت متمرکز از طریق سامانه تسهیلات تکلیفی بلوبانک سامان پرداخت می‌شود، اعطا خواهد شد. برای اطلاع از شرایط دریافت تسهیلات خرد و صنفی می‌توان به نزدیک‌ترین شعبه مراجعه یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 6422-021 تماس حاصل کرده و برای کسب اطلاعات در خصوص تسهیلات تکلیفی می‌توان به سایت  blubank.sb24.ir/vam مراجعه یا با شماره 91346300-021 تماس بگیرید.
چگونه از کارت اعتباری در بانک سامان استفاده کنیم؟
پس از دریافت کارت و خرید از محل اعتبار تخصیص‌یافته در طول آن دوره از پایانه‌های فروش فیزیکی و مجازی ، مشتریان صورتحساب دریافت می‌کنند. مهلت پرداخت هر صورتحساب از تاریخ پایان دوره خرید، 7 روز تقویمی است. در صورت عدم ‌تسویه در مهلت پرداخت مبلغ استفاده‌شده با توجه‌ به نوع کارت اعتباری و میزان درصد مبلغ خریدشده از کل مبلغ کارت اعتباری یا به دوره بعد منتقل می‌شود یا تبدیل به تسهیلات می‌شود
اخطاریه‌ای برای پرداخت اقساط تسهیلات بانک سامان به نشانی ضامن من ارسال‌شده، دلیل آن چیست؟
اگر قسط تسهیلات دریافتی خود را در روز مقرر به‌طور کامل پرداخت نکنید و این مبلغ تا یک ماه بعد نیز پرداخت نشود، برای آگاهی ضامن شما اخطاریه‌ای ارسال می‌شود. شعبه بانک در ارسال این اخطاریه هیچ دخالتی ندارد و این اخطاریه به‌صورت خودکار توسط بخش‌های مربوط در بانک سامان ارسال می‌شود.
سال‌هاست در بانک سامان حساب دارم و اکنون به تسهیلات نیازمند هستم. شرایط دریافت وام بانک سامان چگونه است؟
برای کسب اطلاعات از محصولات اعتباری فعال در بانک سامان با توجه به حوزه فعالیت و شرایط خود می‌توانید به نزدیک‌ترین شعبه مراجعه یا با شماره 6422-021 تماس حاصل کنید.
حساب جاری
آیا کسانی که دارای بدهی غیر جاری هستند نیز طبق قانون جدید می‌توانند دسته‌چک دریافت کنند؟
خیر این اشخاص مطابق ضوابط ابلاغی بانک مرکزی اساساً امکان افتتاح حساب‌جاری نخواهند داشت.
کسانی که دریافت‌کننده چک هستند از کجا بدانند صادرکننده در سامانه صیاد صدور آن را ثبت کرده است؟
دریافت چک‌های صادره از دسته‌چک‌های جدید مستلزم ورود به سامانه صیاد و ثبت تأییدیه (تأیید دریافت) توسط گیرنده است.
اگر مندرجات برگه چک با اطلاعات سامانه صیاد مغایر باشد تکلیف چیست؟
منوط اعتبار و محوریت با اطلاعات سامانه صیاد است و در صورت مغایرت، بانک از پرداخت وجه چک خودداری می‌کند. در ادامه در صورت درخواست دارنده چک، بانک نسبت به صدور گواهی عدم پرداخت اقدام می‌کند.
آیا محرومیت‌های ناظر بر صدور کارت‌های جدید بانکی شامل کارت‌های المثنی و یا تمدید کارت‌های قبلی مشتریان هم می‌شود؟
بله. با توجه به اطلاق قانون تمامی عملیات کارت‌ها را شامل می‌شود.
ممنوعیت صدور چک در وجه حامل شامل کدام چک‌هاست؟
شامل تمامی چک‌ها با ظاهر و مندرجات جدید که زمان توزیع آن توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود.
وظیفه ثبت چک در سامانه صیاد با چه شخصی است؟
حسب مورد بر عهده صادرکننده (در مقام صدور) و یا دارنده (در مقام انتقال) است.
اگر چک در سامانه صیاد ثبت نشود چه می‌شود؟
مشمول الزامات و سازوکارهای مقرر در قانون صدور چک نخواهد بود و صرفاً به‌عنوان یک سند مدنی مؤید طلب است.
پشت‌نویسی چک به چه روالی می‌شود ؟‌
باتوجه به اعلام بانک مرکزی، ظهر نویسی چکه‌ای کاغذی ممنوع بوده و انتقال چک مستلزم ثبت مراتب در سامانه صیاد خواهد بود.
اگر چک برای ضمانت باشد و تاریخ نداشته باشد به چه صورت است ؟
صدور چکه‌ای با ظاهر و مندرجات جدید در هر صورت مستلزم ثبت در سامانه صیاد است. صدور چک برای ضمانت بلامانع است ولی چک بدون تاریخ اساساً قابل وصول نیست. وصول چنین چکی منوط به درج تاریخ است و بانک در مقام تأدیه وجه آن به ضمانی بودن آن ترتیب اثر نخواهد داد.
چکی که از کسی گرفته می‌شود و چند دست چرخیده به چه صورت است؟
نقل‌وانتقال چکه‌ای با ظاهر و مندرجات جدید در صورت ثبت مراتب انتقال در سامانه صیاد بلامانع است و در مورد چکه‌ای صادره از دسته‌چک‌های قدیم، نقل‌وانتقال عادی چک کما فی‌السابق بلامانع است.
آیا چک صیاد طرح قدیم طبق روال قبل پیش می‌رود؟
بله تا زمان پایان برگ‌های دسته‌چک‌های قدیمی و دریافت دسته‌چک‌های با ظاهر و مندرجات جدید صدور و وصول چک‌ها به شکل سابق تداوم می‌یابد.
اگر بانک عامل اپلیکشین یا نرم‌افزار نداشته باشد، مشتری که دارای چک جدید صیاد است چه‌کاری باید انجام دهد؟
می‌توانند مراجعه حضوری به شعبه داشته باشند.
هیئت‌مدیره یک شرکت یا افرادی که حق امضا دارند : کدام‌یک اگر چک برگشتی داشته باشند، مشکل‌زا است؟‌
در اصلاحیه جدید سال 1397 قانون صدور چک علاوه بر شخص صاحب حساب، وکیل یا کننده (اعم از مدیر یا سایر کنندگان شرکت) که اقدام به صدور (امضاء) چک به نیابت از شخص صاحب حساب می‌کنند، مسئولیت داشته و مشمول محرومیت‌های قانونی می‌شوند.
چه اتفاقی می‌افتد اگر چک برگشت بخورد؟
مطابق مقررات، در صورت برگشت خوردن چک (حقیقی یا حقوقی) موجودی به میزان مبلغ چک برگشتی در تمامی سپرده‌های صادرکننده چک نزد بانک مرکزی مسدود خواهد شد.
آیا می‌توانم چک را به دیگری واگذار کنم؟
در موبایلت و در بخش مدیریت چک با گزینه انتقال می‌توانید چک را به شخص دیگری انتقال دهید.
شرایط دریافت دسته‌چک برای اولین بار
ابتدا باید نسبت به افتتاح سپرده قرض‌الحسنه جاری اقدام کنید. شرایط افتتاح این نوع سپرده در بخش سپرده‌ها قابل مشاهده است. ( لازم به ذکر است در سایت قوانین چک مربوط به سال 1403 قابل مشاهده است.)
در صورت برگشت خوردن چک به دلیلی غیر از کسر یا فقدان موجودی، موجودی حساب صادرکننده چک توسط سامانه محچک مسدود خواهد شد؟
در صورت برگشت خوردن چک به هریک از دلایل مورد اشاره در قانون صدور چک، به میزان مبلغ چک در حساب‌های صادرکننده چک یادشده، موجودی مسدود شده و صادرکننده با تکمیل موجودی سپرده خود می‌تواند اقدام به وصول چک خود با در نظر گرفتن ضوابط مربوطه کند.
برای واگذاری چک به‌حساب، نوشتن چه اطلاعاتی ضروری است؟
نوشتن تمامی اطلاعات شناسنامه‌ای، کد ملی و نشانی به همراه شناسه شبای حسابی که چک را به آن واگذار کرده‌اید در قسمت پشت چک و تکمیل فرم ارائه‌شده ضروری است.
انسداد چک از چه روش‌هایی قابل انجام است؟
مشتری می‌تواند از طریق نت بانک، موبایلت و تلفن‌بانک بدون پرداخت هزینه‌ای برگ چک‌های خود را به مدت یک هفته مسدود کند. همچنین مشتری می‌تواند با مراجعه به شعبه و کارمزد مربوطه اقدام به انسداد برگ چک‌های خود برای مدت یک هفته پرداخت کند. پس از گذشت یک هفته تقویمی از زمان انسداد چک‌ها (حضوری یا غیرحضوری) درصورتی‌که مشتری نامه قضایی برای انسداد، ابطال و ... چک‌ها به شعبه تحویل ندهد، وضعیت برگ چک به قابل‌استفاده تغییر پیدا می‌کند.
حساب پشتیبان، رسوب و سرریز را توضیح دهید؟
حساب پشتیبان: سپرده‌ای است که می‌تواند کسر موجودی حساب دیگر را در هنگام برداشت از آن در صورت لزوم جبران کند. رسوب: حداقل مبلغی است که در صورت استفاده از خدمات حساب پشتیبان، باید در پایان هرروز از محل حساب پشتیبان به‌صورت خودکار تأمین شود. حداقل مبلغ رسوب در حساب‌جاری اشخاص حقیقی ده میلیون ریال و اشخاص حقوقی صفر است. سرریز: برابر است با حداکثر موجودی حساب اصلی به‌گونه‌ای که مازاد موجودی حساب اصلی نسبت به این مبلغ به‌صورت خودکار به‌حساب پشتیبان انتقال پیدا می‌کند و به‌اصطلاح سرریز می‌شود.
ساعت واگذاری چک‌های عادی و رمزدار به چه صورتی است؟
 لطفاً از طریق تماس با مرکز سامان ارتباط به شماره 0216422 داخلی 3 از ساعت واگذاری چک‌ها مطلع شوید
درصورتی‌که مشتریان چک سایر بانک‌ها را به‌حساب خویش واگذار نمایند، در چه زمانی وجوه این چک‌ها به‌حساب واریز می‌شود؟
چک واگذاری (در صورت وصول) در اولین روز کاری پس از تاریخ چک به‌حساب واریز می‌شود.
مهم‌ترین تفاوت چک‌های عادی و صیادی چیست؟
  • رنگ چکهای صیاد بنفش است
  • در چک‌های جدید صیاد شناسه یکتای 16 رقمی در سمت چپ بالای هر برگ چک دیده می‌شود.
  • عبارت " کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است" بر روی این نوع برگه چک  دیده می‌شود.
چگونه می‌توان چکه‌ای طرح صیاد را به‌صورت غیرحضوری در بانک سامان ثبت/تأیید نمود؟
چنانچه صادرکننده چک مزبور، مشتری بانک سامان باشد می‌تواند با مراجعه به موبایلت و نت بانک به بخش مدیریت چک،خدمات چک می‌تواند نسبت به ثبت یا تأیید آن اقدام نماید
درصورتی‌که بخواهیم چک صیاد را به شخص دیگر انتقال دهیم چه اقداماتی باید صورت گیرد؟
زمانی که چک را از طریق موبایلت یا نت بانک به فرد دیگری انتقال می‌دهیم مشتری می‌بایست در  بانک سامان حساب داشته باشد در غیر این صورت می‌تواند از سایر درگاه‌های الکترونیکی اقدام نماید.
آیا می‌توان نسبت به درخواست صدور مجدد دسته‌چک و یا مشاهده آن‌ها بدون حضور در شعبه اقدام نمود؟
با مراجعه به موبایلت و نت بانک در بخش مدیریت چک می‌توان این بخش را مشاهده نمود
اشخاص حقوقی و شرکت‌ها چگونه می‌توانند چک صیاد را تأیید/ثبت کنند؟
اشخاص حقوقی که دارای خدمات نت بانک شرکتی باشند می‌توانند چک‌ها را ثبت کنند.
اشخاص حقوقی چگونه می‌توانند چک‌های صیاد را استعلام کنند؟
بخش نظام‌های پرداخت ،بخش استعلام بر اساس اقلامwww.cbi.ir مشتریان می‌توانند با مراجعه به سایت چک، چک خود را استعلام کنند.
اشخاص حقیقی چگونه می‌توانند چک را استعلام کنند؟
مراجعه به موبایلت،بخش مدیریت چک،خدمات چک،استعلام چک
خدمات ارزی
گواهی تمکن مالی را چگونه باید از بانک سامان دریافت کرد؟
مشتریان برای دریافت گواهی تمکن مالی به زبان انگلیسی، می‌توانند به‌تمامی شعب بانک سامان مراجعه کنند. این گواهی حداکثر روز بعد در همان شعبه قابل دریافت است.اگر خواستار گواهی تمکن مالی به زبان فارسی هستید، به یکی از شعب مراجعه و درخواست خود را ارائه کنید. به دلیل صدور این گواهی توسط مدیریت امور بین‌الملل بانک سامان حداقل 2 روز را برای دریافت گواهی صادرشده در نظر بگیرید.
آیا بانک سامان کارت‌های بین‌المللی صادر می‌کند؟
در حال حاضر  و در شرایط فعلی صدور کارت¬های بین‌المللی (مانند VISA Card, Master Card) امکان‌پذیر نیست.
سود سپرده‌های ارزی با اسکناس ارزی پرداخت می‌شود یا به‌صورت ريالی؟
سود سپرده‌های ارزی با اسکناس همان واحد پولی پرداخت می‌شود به‌شرط که موجودی سپرده ارزی مدت‌دار به‌صورت اسکناس توسط صاحب حساب تأمین‌شده باشد.
در صورت واریز اسکناس ارزی به سپرده‌های بانک سامان، هنگام برداشت، اسکناس ارزی پرداخت می‌شود یا معادل ريالی آن؟
بانک سامان پرداخت اسکناس ارزی را به مشتریانی که به سپرده ارزی خود اسکناس واریز می‌کنند را تضمین می‌کند.
با چه ارزهایی می‌توانم یک حساب ارزی افتتاح کنم؟
حساب با ارزهای یورو، دلار آمریکا و درهم امارات افتتاح می‌شود.
خدمات الکترونیک
فعال‌سازی پیام کوتاه در بانک سامان چگونه انجام می‌شود؟
- ورود به موبایلت،مراجعه به بخش "پروفایل"،بخش "فعال‌سازی پیامک تراکنش".
- تماس با مرکز سامان ارتباط به شماره 6422-021 در ساعات اداری و انتخاب گزینه خدمات بانکی
دریافت رمز پویا از چه راه‌هایی صورت می‌پذیرد؟
- از طریق پیام کوتاه بانکی
- ارسال ایمیل:با مراجعه به شعبه امکان فعال‌سازی وجود دارد.
چگونه می‌توانم رمز دوم کارت (رمز خرید اینترنتی) را دریافت نمایم؟
برای دریافت رمز دوم خود به یکی از دستگاه‌های خودپرداز بانک مراجعه کرده و از طریق گزینه «عملیات رمز» یا «تغییر رمز»، رمز خرید اینترنتی دریافت کنید.  یا فعال‌سازی از طریق موبایلت بخش کارت و سپرده/تب کارت/انتخاب گزینه جزییات (...) هر کارت /مدیریت رمز دوم ایستا/فعال‌سازی)
برای دریافت رمز نت بانک/موبایلت چه شرایطی باید داشته باشیم؟
  • اشخاص حقوقی که در اساسنامه مجاز هستند
  • اشخاص حقیقی بالای 18 سال
آیا صدور رمز اینترنت بانک برای سپرده‌های مشترک امکان‌پذیر است؟
بله. هر یک از طرفین می‌توانند با شماره مشتری مختص به خود اقدام به دریافت رمز اینترنت بانک کنند.
در صورت فراموشی رمز یا نام کاربری اینترنت بانک /موبایلت چه اقدامی انجام شود؟
مشتریان حقیقی:  در صورت ورود سه بار رمز اشتباه، سامانه تا 24 ساعت برای مشتری غیرفعال است. در صورت درخواست مشتری مبنی بر فعال‌سازی زودتر از موعد، مشتری می‌تواند از گزینه فراموشی رمز استفاده کند که این امر مستلزم در اختیار داشتن یک شماره کارت معتبر و رمز دوم یا رمز اینترنتی کارت یادشده است.
مشتریان حقوقی: در صورت درخواست فعال‌سازی  قبل از 24 ساعت به شعبه مراجعه نمایند.
آیا فعال‌سازی نت بانک/موبایلت به‌صورت غیرحضوری امکان‌پذیر است؟
بله شما می‌توانید گزینه فراموشی رمز/فعال‌سازی در صفحه ورود به نت بانک / موبایلت را انتخاب کنید و مراحل بعدی از ادامه دهید برای این منظور باید یک شماره کارت معتبر و رمز دوم اینترنتی خود را در دسترس داشته باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید ویدئو آموزشی "فعال‌سازی موبایلت" در اینستاگرام سامان را مشاهده کنید
آیا می‌توان نام کاربری را در نت بانک یا موبایلت سامان تغییر داد؟
شما می‌توانید با ورود به نت بانک یا موبایلت سامان و مراجعه به بخش تنظیمات نسبت به تغییر رمز یا نام کاربری خود اقدام کنید
آیا امکان تغییر شماره تلفن همراه به‌صورت غیرحضوری وجود دارد؟
با ورود به موبایلت/پروفایل /تنظیمات/تغییر شماره تلفن همراه، می‌توانید شماره جدیدی که به نام خودتان است را ثبت کنید.
چگونه می‌توان سقف انتقال وجه را در نت بانک و تلفن‌بانک افزایش داد؟
با همراه داشتن مدارک شناسایی معتبر  به شعبه مراجعه کنید.
چگونه می‌توان به نت بانک فردی/شرکتی سامان دسترسی یافت؟
شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت بانک سامان به آدرس www.sb24.ir به نت بانک سامان دسترسی پیدا کنید.
آیا صدور رمز اینترنت بانک برای سپرده‌های حقوقی امکان‌پذیر است؟
 بله مشتریان حقوقی می‌توانند برای کنترل سپرده‌های خود از اینترنت بانک اشخاص حقوقی استفاده کنند که برای دریافت نام کاربری و رمز  آن می‌بایست به شعب مراجعه کنند.
آیا استفاده از نت بانک در بانک سامان مشمول هزینه است؟
  • برای مشتریان حقیقی دسترسی به نت بانک رایگان است.
  • برای مشتریان حقوقی(شرکتی)،هزینه اشتراک سالانه نت بانک در حال حاضر مشمول کارمزد است که طبق جدیدترین ضوابط در بانک مشخص می‌شود.
در صورت دریافت خطا در استفاده از نت بانک شرکتی چه اقدامی باید انجام داد؟
  • ضمن اطمینان از  صحت شرایط برداشت امضاداران در شرکت ،به یکی از شعب بانک سامان مراجعه کنید یا با مرکز سامان ارتباط به شماره 6422-021 تماس حاصل کنید.
  • کسب اطلاعات بیشتر:مشاهده ویدئو آموزشی مربوط به نت بانک شرکتی در وب‌سایت بانک
کارپوشه در نت بانک شرکت‌های حقوقی چیست؟
منویی است در نت بانک شرکتی برای کاربران مجازی، کاربران اصلی و امضاداران که بنا به دسترسی‌های خود و شرایط برداشت، امکان مشاهده، ثبت، تأیید. یا رد دستور پرداخت‌های ثبت‌شده رادارند.
سقف انتقال وجه کارت به کارت در بانک سامان چه مبلغی است؟
  • سقف انتقال وجه کارت به کارت درصورتی‌که کارت مبدأ و مقصد سامان باشد، روزانه 100 میلیون ریال است.
  • سقف انتقال وجه کارت به کارت درصورتی‌که از طریق خودپرداز، نت بانک و موبایلت اقدام شود و کارت مبدأ سامان و کارت مقصد سایر بانک‌ها باشد مجموعاً 100 میلیون ریال است.
  • سقف انتقال وجه از طریق نرم‌افزارهای دیگر مانند آپ، تاپ،724 ، همراه‌کارت و سایر 10 میلیون ریال است.
  • سقف انتقال وجه کارت به کارت در داخل شعب بانک برابر با 150 میلیون ریال است.
چگونه می‌توان به‌صورت غیرحضوری کارت‌بانکی را دریافت نمود؟
  • شما می‌توانید با ورود به موبایلت، به بخش « کارت و سپرده» بخش سه‌نقطه بر روی کارت را لمس و درخواست صدور مجدد کارت خود را اعلام کنید. اعلام درخواست در این بخش منوط به دریافت مجددکارت است تا از طریق پست برای مشتریان ساکن در شهر تهران طی 4 روز کاری و مشتریان ساکن در سایر شهرها طی 6 روز کاری ارسال شود.
  • درصورتی‌که برای اولین بار می‌خواهید کارت‌بانکی خود را دریافت کنید، به بخش « کارت و سپرده» بخش سه‌نقطه بر روی سپرده را لمس و درخواست صدور مجدد کارت‌بانکی را انتخاب کنید تا از طریق پست برای مشتریان ساکن در شهر تهران طی 4 روز کاری و مشتریان ساکن در سایر شهرها طی 6 روز کاری ارسال شود.
چه زمان جسم کارت‌بانکی نیازمند تعویض است؟
درصورتی‌که در هنگام خرید از دستگاه کارت‌خوان یا خودپرداز کارت دچار مشکل شود، می‌بایست از طریق شعبه به‌صورت حضوری یا از طریق موبایلت به‌صورت غیرحضوری نسبت به دریافت مجدد کارت اقدام کنید. این در حالی است که در پرداخت‌های غیرحضوری مشکلی وجود ندارد.
امکان خرید اینترنتی با استفاده از کارت‌بانکی برای مشتریان سامان چگونه است؟
مشتریانی حقیقی بالای 18 سال به‌صورت روزانه می‌توانند حداکثر یک میلیارد ریال خرید اینترنتی انجام دهند.
 
در صورت گم کردن کارت، برای حفظ امنیت حساب چه کارکنیم؟
  • در نت بانک سامان در بخش عملیات کارت، کارت موردنظر را مسدود کنید.
  • مراجعه به خودپرداز یا پایانه‌های غیر نقدی بانک سامان و انتخاب گزینه خدمات بدون کارت (فشار دادن دکمه ثبت یا تأیید)، انتخاب گزینه انسداد کارت.
  • در موبایلت در بخش گزینه کارت را انتخاب کرده و در بخش جزئیات (آیکون 3 نقطه) ابطال کارت را انتخاب کنید.
  • در تماس با شماره 0216422 بخش خدمات بانکی درخواست انسداد کارت خود را اعلام کنید.
دستگاه کارتخوان
چه زمانی باید کد مالیاتی را ارائه دهم؟
هنگام ارائه درخواست دستگاه کارتخوان
از چه طریقی می‌توانم وضعیت درخواست کارت‌خوان را پیگیری کنم؟
با شماره 84080-021 تماس بگیرید.
پس از ثبت درخواست کارت‌خوان، چه زمانی دستگاه نصب می‌شود؟
پس از ثبت درخواست، به‌شرط تکمیل بودن مدارک، دستگاه طی 5 الی 7 روز کاری نصب می‌شود.
دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان
برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر به صفحه  نحوه دریافت کد مالیاتی مراجعه کنید.
دستگاه کارتخوان سامان دارم و روزانه مبالغ مختلفی به‌وسیله این دستگاه به من پرداخت می‌شود، چه زمانی این مبالغ به‌حساب واریز می‌شود؟
مبالغ کارت‌های کشیده شده در دستگاه تا پیش از ساعت 24 هرروز، معمولاً تا پیش از ساعت 7:30 روز کاری بعد به‌حساب واریز می‌شود. چنانچه روز بعد جمعه یا دیگر روزهای تعطیل باشد، این مبلغ تا پیش از ساعت 16:30 به‌حساب واریز می‌شود.
دستگاه کارتخوان سامان دارم، برای سرویس دستگاه و دریافت کاغذ چه اقدامی انجام دهم؟
برای سرویس دوره‌ای و دریافت کاغذ با شماره تلفن 02184080 تماس بگیرید.
سپرده ریالی
برای افتتاح سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و سپرده قرض‌الحسنه جاری اشخاص حقوقی چه مدارکی نیاز است؟
مدارک مورد نیاز برای افتتاح سپرده قرض‌الحسنه جاری: اصل و تصویر آگهی تأسیس مندرج در روزنامه رسمی، اصل و تصویر اساسنامه یا شرکت‌نامه (برای شرکت‌های با مسئولیت محدود)، اصل و تصویر آخرین آگهی تغییرات در روزنامه رسمی، اصل کارت ملی تمامی اعضای هیئت‌مدیره و صاحبان امضای مجاز و دارای حق برداشت حقوقی.
مدارک مورد نیاز برای افتتاح سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت: اصل یا تصویر تأییدشده گواهی‌نامه ثبت شرکت (شرکت‌نامه)، اظهارنامه ثبت شرکت یا اساسنامه (با توجه به وضعیت شرکت)، تصویر آگهی روزنامه رسمی مبنی بر ثبت شرکت و تصویر آخرین روزنامه رسمی شرکت مبنی بر تغییرات شرکت.
چه مدارکی برای افتتاح حساب همراه داشته باشم؟
در حال حاضر فرآیند افتتاح حساب برای اشخاص حقیقی به صورت متمرکز از طریق برنامه موبایلت انجام می‌شود و در موارد خاص بنا بر تشخیص شعبه مبنی بر مراجعه حضوری برای افتتاح حساب کوتاه‌مدت و قرض‌الحسنه، همراه داشتن اصل کارت ملی جدید و اصل شناسنامه ضروری است. توجه داشته باشید کپی برابر با اصل کارت ملی، گذرنامه، گواهینامه و دیگر مدارک شناسایی طبق دستورالعمل بانک مرکزی اصلاً پذیرفته نیست! برای افتتاح حساب‌جاری علاوه بر ضرورت ارائه اصل کارت ملی جدید و اصل شناسنامه، ارائه مدارکی مانند مدارک شغلی، مدارک احراز محل سکونت نیز ضرورت دارد که برای آگاهی از جزئیات این مدارک، به شعبه خود مراجعه کنید. توجه داشته باشید هنگام افتتاح حساب هزینه‌هایی از شما دریافت می‌شود. این هزینه‌ها شامل مبلغ تمبرهای مالیاتی، کارمزد ارسال استعلام ثبت‌احوال، هزینه صدور کارت و هزینه ارسال پیامک (در صورت درخواست شما و متناسب بازمان باقیمانده تا پایان سال) از حساب شما کسر می‌شود. همچنین برای استعلام نشانی افتتاح کنندگان حساب‌جاری یک دعوت‌نامه به نشانی فرد ارسال می‌شود که هزینه آن نیز اخذ می‌شود و در هنگام افتتاح حساب باید کد پستی صحیح به بانک اعلام شود.
سود سپرده‌های بانک سامان چقدر است؟
نرخ سود سپرده‌های ريالی و ارزی بانک سامان طبق دستورالعمل بانک مرکزی است و برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توان به شعب مراجعه کرد.
مبنای محاسبه سود سپرده‌های کوتاه‌مدت/وین دارای سود چیست؟
سود سپرده‌های کوتاه‌مدت بر مبنای کمترین مبلغ موجودی سپرده در ماه پرداخت می‌شود.
روش فعال‌سازی حساب راکد در بانک سامان چگونه است؟
اگر به مدت یک سال از سپرده قرض‌الحسنه جاری، به مدت دو سال از سپرده کوتاه‌مدت و یا به مدت سه سال از سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز خود هیچ استفاده‌ای نکنید، برای حفظ امنیت، حساب شما راکد می‌شود و برای فعال‌سازی آن در صورت داشتن سپرده فعال دیگر در بانک سامان و استفاده از برنامه موبایلت از این طریق نسبت به فعال‌سازی حساب خود اقدام کرده  یا در صورت مراجعه حضوری به شعبه ضروری است با همراه داشتن اصل کارت ملی به یکی از شعب بانک سامان مراجعه و درخواست فعال‌سازی آن را ارائه کنید.
شماره شبای حساب را چگونه می‌توان دریافت نمود؟
از راه‌های زیر می‌توانید از شبای حساب خودآگاه شوید:
  • در دفترچه حساب یا بر روی برگه‌های چک‌ها شماره شبای حساب درج‌شده است.
  • در نت بانک سامان در مقابل هر شماره‌حساب گزینه شبا را انتخاب و از شبای آن حساب آگاه شوید.
  • با مراجعه به یکی از دستگاه‌های خودپرداز یا پایانه‌های خدمات بانکی غیر نقدی بانک سامان می‌توانید با انتخاب گزینه خدمات بدون کارت را انتخاب کنید. برای استفاده از خدمات بدون کارت کافی است دکمه ثبت (تأیید) را فشار دهید.
  • در موبایلت (نرم‌افزار همراه بانک سامان) در بخش سایر گزینه محاسبه شبا قرار داده‌شده است.
  • در سایت بانک سامان به نشانی www.sb24.ir در بخش دستیار بانکی، گزینه محاسبه شبا را انتخاب و شماره‌حساب خود را وارد کنید.
سپرده وین چیست و قرعه‌کشی و جوایز به چه شکل است؟
این سپرده دارای ماهیت قرض‌الحسنه و سرمایه‌گذاری مدت‌دار بوده که در لینک زیر بخش سپرده، وین کارت می‌توانید از تمامی موارد مربوط به‌حساب وین، روش امتیازدهی، جوایز و قرعه‌کشی این حساب آگاه شوید.
آیا بانک سامان صندوق سرمایه‌گذاری دارد؟
بله جهت کسب اطلاعات در رابطه با صندوق سرمایه‌گذاری می‌بایست از بانکداران شعبه مشورت بخواهید.
سود سپرده‌های بانک سامان اول هرماه واریز می‌شود یا در روز افتتاح سپرده؟
سود سپرده‌های بانک سامان در روز افتتاح سپرده تا پیش از ساعت 6 صبح به‌حساب واریز می‌شود، اما چنانچه علاقه دارید این سود در تاریخ دیگری غیر از روز افتتاح سپرده (مثلاً روز اول هرماه) به‌حساب واریز شود، هنگام افتتاح سپرده این نکته را به آگاهی بانک دار مربوط برسانید.
مبنای محاسبه سود سپرده‌های کوتاه‌مدت چیست؟
سود سپرده‌های کوتاه‌مدت بر مبنای کمترین مبلغ موجودی سپرده در ماه پرداخت می‌شود.
به چه دلیل سپرده مسدود می‌شود؟
مشتری می‌بایست دلیل انسداد سپرده خود را از شعبه افتتاح کننده سپرده و یا واحد حقوقی بانک پیگیری نماید.
مشتری از چه طریقی می‌تواند مبلغ مسدودی سپرده خود را مشاهده نماید؟
مشتری می‌تواند از طریق نت بانک و از گزینه سپرده‌ها > نمای کلی حساب‌ها، مبلغ مسدودی در سپرده خود را مشاهده نماید.
سوالات عمومی
آیا کد مالیاتی همان کد اقتصادی است؟
کد مالیاتی برای امور مالیاتی و کد اقتصادی برای تعاملات اقتصادی و تجاری کسب‌وکارها مورداستفاده قرار می‌گیرد.
کد مالیاتی چیست؟
برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر به صفحه  نحوه دریافت کد مالیاتی مراجعه کنید.
برای دریافت خدمات مشتریان ویژه مانند تشریفات فرودگاهی، کارت طلایی، بیمه و ... چه باید کرد؟
مشتریان باید در رابطه با خدمات مشتریان ویژه با شماره 72389000 یا با شماره تماس 0216422 داخلی 1 تماس بگیرند
شرایط دریافت صندوق امانات در بانک سامان چگونه است؟
صندوق‌های امانات در سه اندازه مختلف شامل کوچک، متوسط، بزرگ به مشتریان برتر قابل‌ارائه است.
برای ثبت اطلاعات یارانه مشتریان، چه اقدامی باید انجام داد؟
مشتریان با مراجعه به شعبه و تکمیل فرم مربوطه می‌توانند نسبت به ثبت و تغییر اطلاعات سپرده یارانه اقدام کنند.
شعب بانک سامان تا چه ساعتی ارائه خدمت می‌کند؟
ساعات کار شعب و ستاد بانک سامان وب‌سایت بانک قابل‌مشاهده است. همچنین برای آگاهی از ساعات کار واحدها می‌توانید در تمامی ساعات شبانه‌روز با شماره 0216422 داخلی 3 تماس بگیرید.
درصورتی‌که با هر نوع کارت‌بانکی(سامانی یا شتابی) نسبت به برداشت وجه نقد از دستگاه خودپرداز اقدام ولی وجه پرداخت‌نشده و در دستگاه ضبط شده است چه اقدامی انجام شود؟
  • در مواقعی که خودپرداز مربوط به بانک سامان باشد،جهت رفع مشکل با مرکز 6422-021  داخلی 3 تماس یا ازطریق سامانه پیشنهاد و شکایت می‌توانید مغایرت خود را اعلام کنید.
  • در مواقعی که خودپرداز مربوط به سایر بانک‌ها باشد،جهت رفع مشکل با شماره 29911-021  مرکز شتاب تماس حاصل  تا  رسیدگی شود.
درصورتی‌که با کارت‌بانک سامان، نسبت به انتقال وجه کارت به کارت از هر نوع درگاه بانکی اقدام و وجه با موفقیت به کارت مقصد واریز نشده است،چه اقدامی انجام شود؟
  • درصورتی‌که کارت‌بانکی مبدأ سامان باشد، جهت رفع مشکل با مرکز 6422-021 داخلی 3 تماس یا ازطریق سامانه پیشنهاد و شکایات می‌توانید مغایرت خود را اعلام کنید.
  • درصورتی‌که کارت‌بانکی مبدأ مربوط به بلو بانک باشد،جهت رفع مشکل با شماره 87641-021  تماس تا رسیدگی شود.
از دستگاه خودپرداز بانک سامان شارژ اعتبار تلفن همراه (هر نوع اپراتوری) خریده‌ اما دستگاه ورقه سفید به مشتری تحویل داده، برای دریافت رمز شارژ چه اقدامی صورت گیرد؟
 با شماره 0216422 داخلی 3 تماس بگیرید و مشکل خود را بیان کنید تا رمز شارژ به آگاهی شما رسانده شود یا ازطریق سامانه ثبت پیشنهاد و شکایت می‌توانید مشکل خود را اعلام کنید.
 
مشتری قبض تلفن ثابت، تلفن همراه، برق، آب، گاز خود را با خودپرداز بانک سامان پرداخت کرده‌، دستگاه در رسید ارائه‌شده عملیات را ناموفق اعلام کرده است ولی وجه مربوط از حساب کسر شده است. اقدام بعدی چیست؟
از شما خواهشمندیم 72 ساعت صبر کنید. اگر مبلغ به‌حساب شما برنگشت، با استفاده از راه‌های زیر درخواست تکمیل فرم مغایرت کنید:
  • با تلفن 0216422 داخلی 3 تماس حاصل کنید.
  • با مراجعه به سایت بانک سامان در قسمت ثبت پیشنهاد، شکایت و مغایرت گزینه ثبت مغایرت را انتخاب و فرم‌های مربوط را تکمیل کنید.
در هریک از این دو راه فوق برای تلفن همراه شما کد پیگیری ارسال می‌شود تا در تماس‌های بعدی یا در سایت و موبایلت بتوانید مسئله را پیگیری کنید
برای کسب اطلاع از محصولات بیمه‌ای سامان از چه طریقی می‌توان اقدام کرد؟
می‌توانید با مراجعه به شعب بانک سامان یا تماس با شماره تلفن 8943 از خدمات بیمه سامان اطلاعات به دست آورید.
روش استفاده از دستگاه‌های خود دریافتی که در شعب بانک سامان نصب‌شده چیست؟
دستگاه‌هایی که در شعب بانک واقع‌شده دستگاه‌های خود دریافت و خودپرداز هستند. علاوه بر اینکه می‌توانید با کارت‌بانک سامان روزانه تا 10 میلیون ريال از این دستگاه‌ها اسکناس دریافت کنید، می‌توانید وجوه خود را با استفاده از کارت‌بانک سامان به‌حساب خود واریز کنید.
استفاده از اینترنت بانک سامان چگونه است؟
نام اینترنت بانک سامان نت بانک است، برای استفاده از آن می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت بانک در بخش نت بانک نسبت به فعال‌سازی و استفاده از نت بانک اقدام کنید و در صورت بروز مشکل می‌توان به یکی از شعب بانک سامان مراجعه کرده یا با شماره تماس 6422-021 تماس حاصل کنید. در سایت ما با انتخاب گزینه نت بانک به‌صورت مستقیم به سایت نت بانک منتقل می‌شوید. (شماره مشتری شما همان بخش سوم شماره‌حساب است).
از خدمات بانکی در بستر گوشی تلفن همراه چگونه می‌توان استفاده کرد؟
موبایلت: این نرم‌افزار برای گوشی‌های تلفن همراه با سیستم‌عامل اندروید و iOS طراحی‌شده و با مراجعه به سایت بانک سامان می‌توانید نسخه متناسب با تلفن همراه خود را دریافت و نصب کنید. برای ورود به این اپ علاوه بر کد ورود به شماره تلفن شما پیامک می‌شود، واردکردن شماره مشتری (بخش سوم شماره‌حساب) و رمز ورود به نت بانک ضروری است. اگر گوشی شما دارای امکان ورود با اثرانگشت است، در تنظیمات اپ می‌توانید گزینه مربوط به ورود با اثرانگشت را فعال کنید.
برای انتقال وجه بین‌بانکی از چه راه‌هایی می‌توان استفاده کرد؟
انتقال وجه بین‌بانکی راه‌های مختلفی دارد:
- کارت به کارت: شما با استفاده از تمامی خودپردازهای شبکه بانکی می‌توانید روزانه تا سقف 100 میلیون ريال کارت به کارت کنید. همچنین با استفاده از دستگاه‌های Cash less مستقر در شعب می‌توانید تا حداکثر 150 میلیون ريال کارت به کارت کنید.
- عملیات پایا: برای استفاده از این خدمت ضروری است کد شبای حساب مقصد را داشته باشید.
- برای انتقال مبالغ بیش از 500 میلیون ريال می‌توانید از خدمت انتقال وجه ساتنا استفاده کنید. پس از ثبت این دستور انتقال وجه موردنظر در ساعات اداری تا کمتر از 1 ساعت به‌حساب مقصد واریز می‌شود. برای استفاده از این خدمت نیز داشتن شناسه شبا ضروری است. عملیات ساتنا و پایا در شعب تا سقف مجاز با دستگاه Cash less انجام می‌شود.
 
شعب بانک سامان تا چه ساعتی کار می‌کنند؟
ساعات کار شعب و ستاد بانک سامان را می‌توانید در صفحه ساعات کاری شعبه‌ها مشاهده کنید. همچنین برای آگاهی از ساعات کار واحدها می‌توانید در تمامی ساعات شبانه‌روز با شماره 0216422 داخلی 3 تماس بگیرید.
به نشانی و تلفن شعب بانک سامان نیاز دارم.
با مراجعه به صفحه نشانی و تلفن شعب و همچنین در صورت نصب نرم‌افزار موبایلت و ورود به آن (با رمز نت بانک) در بخش سایر و انتخاب گزینه شعب بانک سامان، می‌توانید از نشانی و تلفن نزدیک‌ترین شعبه به خودآگاه شوید.
مغایرت ها
با خودپرداز سامان کارت به کارت کرده‌ام، از حساب من کسر شده اما به کارت مقصد واریز نشده است، برای حل این مشکل باید چه کارکنم؟
به طور کلی درصورتی‌که انتقال وجه، برداشت وجه یا خرید از پایانه‌های فروشگاهی و مجازی ناموفق باشد و پس از گذشت 72 ساعت کاری مبلغ تراکنش به حساب دارنده کارت مبدأ یا مقصد واریز نشود به شرح زیر باید اقدام صورت پذیرد:
•    درصورتی‌که کارت مبدأ بانک سامان باشد و تراکنش در درگاه سایر بانک‌ها انجام‌شده باشد، پیگیری باید از بانک پذیرنده انجام شود.
•    درصورتی‌که کارت مبدأ بانک سامان باشد و تراکنش در درگاه بانک سامان انجام‌شده باشد، باید برای ثبت مغایرت با شماره 6422 -021 داخلی 5 تماس حاصل کرده یا از طریق وب‌سایت بانک سامان و بخش ارتباط با سامان، در قسمت ثبت پیشنهاد‌های، شکایات و مغایرت اقدام کرد.
•    درصورتی‌که کارت مبدأ بانک مربوط به سایر بانک‌ها باشد و تراکنش در درگاه بانک سامان انجام‌شده باشد و تراکنش یادشده برداشت وجه یا انتقال وجه به کارت بانک سامان باشد، باید برای ثبت مغایرت با شماره 6422 -021 داخلی 5 تماس حاصل کرده یا از طریق وب‌سایت بانک سامان و بخش ارتباط با سامان، در قسمت ثبت پیشنهاد‌های، شکایات و مغایرت اقدام کرد.
•    مغایرت‌های ایجادشده برای تراکنش‌های انتقال وجه سه‌جانبه (کارت مبدأ، درگاه پذیرش و کارت مقصد مربوط به بانک‌های متفاوت باشد) باید از بانک صادرکننده کارت مبدأ یا بانک صادرکننده کارت مقصد پیگیری شود.
•    درصورتی‌که خرید از پایانه فروشگاهی و وب‌سایت‌های خرید اینترنتی انجام ‌شده باشد و یا عملیاتی نظیر پرداخت قبض، خرید شارژ و ... در درگاه‌های متعلق به شرکت پرداخت الکترونیک سامان انجام‌شده باشد باید با شماره 84080-021 یا 6422-021 داخلی 4 تماس حاصل کرد و در صورتی درگاه متعلق به سایر بانک‌ها یا شرکت‌ها باشد باید پیگیری از طریق پذیرنده مربوطه انجام شود.
 
از درگاه بانک سامان و از طریق 9990، 1818 قبض پرداخت کرده‌ام ولی مبلغ قبض تسویه نشده است. چه اقدامی باید انجام دهم؟
پیگیری پرداخت قبض‌هایی که از درگاه‌های 9990 و 1818 پرداخت‌شده باشند (درصورتی‌که درگاه بانک سامان باشد)، توسط شرکت پرداخت الکترونیک سامان انجام می‌شود و مشتری باید برای پیگیری قبض خود با شماره 84080– 021 یا شماره 6422-021 داخلی 4 تماس بگیرد.
برای رفع مغایرت پرداخت اینترنتی و کارتخوان سامان، نرم‌افزار 724 یا کد دستوری #724* چه باید کرد؟
لطفاً با شماره 84080- 021 یا شماره 6422-021 داخلی 4 تماس بگیرید.
توجه: درصورتی‌که مغایرت با سایر شرکت‌های پرداخت یا سایر بانک‌ها بود با پشتیبانی درگاه سایر بانک‌ها یا با شماره تماس 02129911 بانک مرکزی تماس بگیرید.
 
از درگاه اینترنتی بانک سامان خرید کرده‌ام، پول از حسابم کسر شده، اما خرید ناموفق بود. برای بازگشت مبلغ چه کارکنم؟
پشتیبانی درگاه‌های خرید اینترنتی بر عهده شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش است. برای پیگیری موضوع با تلفن 02184080 تماس بگیرید یا مشخصات تراکنش (شماره کارت، تاریخ خرید، مبلغ و شماره تلفن) را برای نشانی arc [at] sep [dot] ir ایمیل کنید.
قبض تلفن، تلفن همراه، برق، آب، گاز خود را با خودپرداز بانک سامان پرداخت کرده‌ام، دستگاه در رسید ارائه‌شده عملیات را ناموفق اعلام کرده، بااین‌وجود وجه مربوط از حساب کسر شده است. اکنون می‌خواهم بدانم مبلغ به‌حساب بازمی‌گردد یا قبض با شرکت مربوط تسویه شده
از شما خواهشمندیم 72 ساعت صبر کنید. اگر مبلغ به‌حساب شما برنگشت با تلفن 0216422 داخلی 2 تماس گرفته و درخواست تکمیل فرم مغایرت را ارائه کنید یا با مراجعه به سایت در قسمت ارتباط با ما گزینه ثبت مغایرت را انتخاب و فرم‌های مربوط را تکمیل کنید. در هریک از این دو حالت برای تلفن همراه شما کد پیگیری ارسال می‌شود تا در تماس‌های بعدی یا در سایت ما بتوانید مسئله را پیگیری کنید.
از دستگاه خودپرداز بانک سامان شارژ اعتبار تلفن همراه خریده‌ام اما دستگاه ورقه سفید به من تحویل داده، برای دریافت رمز شارژ چه کارکنم؟
در ساعات اداری با شماره 0216422 داخلی 3 تماس بگیرید و مشکل خود را بیان کنید تا رمز شارژ به آگاهی شما رسانده شود.