پیام چک
یکی از دغدغه‌های مشتریان حقیقی سامانی صادرکننده چک عهده* بانک سامان (دارندگان حساب‌جاری) با آن مواجه می¬شوند این است که چک/چک‌های آن‌ها در تاریخ سررسید یا در روز تعیین وضعیت چک خود (چک‌هایی که بعد از سررسید برای وصول به بانک ارائه شده است) به دلیل کسری/ فقدان موجودی چک در اداره پایاپای بانک سامان برگشت می‌شود، بر این اساس راهکاری در نظر گرفته‌ایم تا مشتریان بتوانند با امکان ایجاد ارتباط تعاملی با بانک در قالب دریافت و ارسال پیامک برای تأمین وجه چک مورد اشاره اقدام کنند.
فرایند استفاده از خدمت پیام چک
مشتریان پس از دریافت پیامک برگشت چک خود از بانک سامان و تأمین موجودی، در پاسخ به پیامک محصول پیام چک که در روز سررسید یا در روز تعیین وضعیت چک خود دریافت می‌کنند، شماره چک خود را تا بازه زمانی اشاره‌شده در پیامک به همان سر شماره پیامک محصول پیام چک (99999171414 98+) ارسال می‌کنند تا همکاران اداره پایاپای این درخواست‌ها را با جزئیات مشخص مشاهده کرده و در آن بازه زمانی مقرر، نسبت به فرایند وصولی و تعیین وضعیت مجدد چک مشتریانی که درخواست خود را در قالب پیامک به بانک ارسال و اعلام کرده‌اند اقدام کنند.

* چک عهده: منظور از چک عهده، چک‌هایی است که صادرکننده آن مشتریان بانک سامان بوده و در وجه اشخاصی که سپرده یا حساب ذی‌نفع چک نزد سایر بانک‌ها بوده صادر شده است.
مزایا
  • جلوگیری از برگشت چک‌هایی که به دلیل کسری/ فقدان موجودی برگشت شده¬اند و مشتری توانایی تأمین وجه را داشته باشد؛
  • عدم مراجعه یا تماس با شعبه و اداره پایاپای بابت درخواست تعیین وضعیت مجدد چک در روزی که چک مشتریان برگشت () می‌شود.
  • ساده‌سازی فرآیند اعلام تأمین کسر موجودی چک توسط مشتری به بانک در کوتاه‌ترین زمان
خوب است بدانید
  • این خدمت صرفاً شامل چک‌های عهده سامانی است که در روز سررسید به دلیل «کسری موجودی» یا «فقدان موجودی» برگشت شده‌اند یا چک‌هایی که شرایط فوق را داشته و تاریخ سررسید آن‌ها گذشته است، ولی در روز جاری برگشت زده‌شده‌اند می‌شود. چک¬هایی که بنا بر سایر دلایل برگشت می‌خورند، مشمول این طرح نمی‌شوند.
  • از زمان ارسال پیامک توسط مشتری (در بازه زمانی مجاز) تا زمان اعلام‌شده در پیامک ارسال‌شده، مشتریان فرصت تأمین موجودی وجه چک خود را خواهند داشت.
  • سرشماره ارسال پیامک بابت محصول پیام چک در حال حاضر «99999171414 98+» است و این سرشماره قابلیت دریافت صرفاً شماره چک از مشتریان بانک را خواهد داشت.
  • درصورتی‌که درخواست و ارسال پیامک شماره چک توسط مشتری به سرشماره بانک در بعد از ساعت مجاز اعلام‌شده به بانک ارسال شود، درخواست یادشده غیرمجاز تلقی می‌شود و مشتریان با دریافت پیامکی با مضمون «مهلت دریافت درخواست بررسی مجدد چک برگشتی به پایان رسیده است» مطلع می‌شوند.
  • مشتریان باید در پاسخ به پیامک محصول پیام چک، صرفاً یک عدد 6 رقمی ارسال کنند، در صورت ارسال کلمه یا حروف توسط مشتری، یک پیامک با مضمون اینکه «شماره چک ارسالی صحیح نیست، لطفاً شماره چک را به‌صورت صحیح وارد کنید»، برای مشتری ارسال می‌شود.
برای استفاده از این خدمت چه شرایطی باید داشته باشیم؟
تمامی مشتریان حقیقی که دارای چک عهده بانک سامان هستند می‌توانند از این خدمت بهره‌مند شوند.
درگاه دریافت محصول
  •  این محصول به‌صورت خودکار برای تمامی مشتریان حقیقی که دارای چک عهده بانک سامان هستند، فعال است.