بعضی از کارشناسان کسبوکارهای اینترنتی بر این باورند که برای شروع و حتی ادامه دادن به فعالیتهای کاری در دنیای مجازی، نیازی به کسب مجوز رسمی نیست. با چنین منطقی، هیچ لزومی برای دریافت مجوز برای کسبوکارهای اینترنتی وجود ندارد و اصلاً نیاز نیست که برای رشد و مدیریت بسیاری از هزینهها اقدامهایی اساسی را در پیش گرفت. اگر شما هم یکی از صاحبان مشاغل مستقل و کسبوکارهای اینترنتی هستید، گوش خود را از شنیدن چنین حرفهایی پنهان کنید و با واقعیت آشنا شوید.
واقعیت محضی که در رابطه با کسبوکارهای اینترنتی وجود دارد، این است که دریافت مجوز رسمی، یکی از مهمترین لازمههای شروع و ادامه دادن به فعالیتهای کاری است. با افزایش استقبال مشتریان از کسبوکارهای اینترنتی و داغ شدن کورس رقابت بین برندها و فروشگاههای مختلف، حالا دیگر آن توصیههای بیاساس، هیچ کاربردی ندارند و برای شروع باید مجوز دریافت کرد. یکی از مهمترین مؤلفههای هر کسبوکار اینترنتی و مستقلی، امکان فروش اینترنتی و مجازی است؛ بهترین و متداولترین روش هم برای این کار، راهاندازی یک درگاه پرداخت مستقل است. نکته بسیار مهم بحث ما هم دقیقاً در همین لحظه به وجود میآید که «برای دریافت درگاه پرداخت مگر به مجوز نیاز داریم؟» پاسخ هم مثبت است و هم منفی؛ برای راهاندازی یک درگاه پرداخت، لزوماً نیاز به دریافت مجوز نیست، اما این تنها در رابطه با درگاههای با واسطه صدق میکند. برای راهاندازی درگاههای پرداخت مستقل، با دریافت مجوز میتوان کارمزدی کمتری را پرداخت و به رشد کسبوکار کمک کرد. ما تلاش کردیم تا در این مطلب، به صورت اختصاصی به سراغ مسئله اهمیت دریافت محوز و تاثیر آن در کسبوکارهای اینترنتی برویم. در ادامه با اهمیت این مسئله و خدمات درگاه پرداخت سامان کیش آشنا خواهید شد.
اهمیت دریافت مجوز برای کسبوکارهای اینترنتی
جدا از بحث دریافت و راهاندازی درگاه پرداخت رسمی و صرفهجویی در پرداخت کارمزد، باید به یکی دیگر از بحثهای مهم در رابطه با کسبوکارهای اینترنتی اشاره کرد. یکی از مهمترین کارها برای رشد مشاغل مستقل اینترنتی، دریافت نماد یا نشان اعتماد الکترونیک است. جالب است بدانید که برای این کار هم باید مجوز رسمی را برای فعالیت کسبوکار اینترنتی خود دریافت کنید.
ممکن است که شما به عنوان یکی از صاحبان مشاغل اینترنتی، بدون دریافت مجوز، در ابتدای راه به بنبست برنخورید، اما در ادامه راه حتماً دچار مشکلات عدیدهای خواهید شد. تصور کنید که برای دریافت نشان اعتماد الکترونیک خود اقدام میکنید، اما در همان لحظهای که از شما شماره مجوز فعالیتتان را میخواهند، چیزی برای ارائه کردن ندارید. یا در لحظاتی که فروش اینترنتی شما سر به فلک کشیده و سود خوبی عاید کسبوکارتان شده، باید بخش عمدهای از معاملاتتان را بابت کارمزد به درگاههای با واسطه بدهید؛ آیا این اتفاقات برای شما خوشایند است؟ مسلماً خیر.
چرا نماد اعتماد الکترونیک مهم است؟
نماد اعتماد الکترونیک یا اینماد (Enemad) دقیقاً همان سوپاپ اطمینانی است که باعث آسودگی خاطر کاربران و مشتریان در فضای مجاری میشود. تمامی کسبوکارهای اینترنتی که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند، لوگوی مخصوص اینماد را در گوشهای از سایت خود قرار دادهاند تا اعتبار خود و شماره مجوز رسمی خود را به کاربران ارائه کنند.
اگر شما هم یکی از صاحبان مشاغل مستقل و اینترنتی هستید، برای شروع یا حداقل در ادامه فعالیتتان باید پس از دریافت محوز و ثبت رسمی برند تجاری خود، برای دریافت اینماد اقدام کنید. یکی از مهمترین ویژگیهای اینماد یا همان نشان اعتماد الکترونیک، اعطای اطمینان و خاطرجمعی به مشتریانی است که به سایت شما ورود میکنند.
اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک به متشریان کمک میکند تا در صورت بروز اشکال در حین خرید، بتوانند به صورت قانونی اقدام کنند. همینطور، این نماد کمک میکند تا مشتریان اطمینان داشته باشند که اطلاعات شخصیشان در حین خرید محفوظ میماند و قادر هستند تا اعتبار شما و کسبوکارتان را ارزیابی کنند. با همه این اوصاف، دریافت نماد اعتماد الکترونیک، باعث دلگرمی و ایجاد اطمینان در مشتریان بالقوه شما میشود.
شرایط دریافت درگاه اینترنتی
تمامی کسبوکارهای اینترنتی برای دریافت درگاه اینترنتی باید شرایط زیر را داشته باشند:
- مجوز شغلی معتبر حقوقی و حقیقی مرتبط با فعالیت مورد نظر در اینترنت
- دارا بودن نماد اعتماد الکترونیکی
- رعایت قوانین عمومی کشور و قانون تجارت الکترونیک جمهوری اسلامی
- عدم منع فعالیت از نظر نظام بانکی جمهوری اسلامی
- برخورداری از یک وبسیایت مشخص برای فروش اینترنتی
- ارتباط منطقی و مستقیم بین زمینه فعالیتهای سایت و شرح فعالیتهای مشخصشده در مجوزهای شغلی
معرفی درگاه پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ)
شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) از سال 1382 تا هماکنون مشغول به فعالیت در حوزه پرداختهای اینترنتی است. این مجموعه با تکیه بر نیروهای انسانی متخصص و فناوریهای لازم برای ابزارهای نوین پرداخت مثل کارتخوان، درگاه اینترنتی و غیره توانسته است تا رضایت مشتریان و کاربران جلب کند.
برای بهرهمندی از خدمات ویژه پرداخت الکترونیکی و راهاندازی درگاه پرداخت اینترنتی با استفاده از سامانه سپ، کافی است تا به سایت Sep.ir مراجعه و برای دریافت خدمات مربوط به پرداخت الکترونیکی، ثبت نام کنید. در حال حاضر بیش از 850 هزار دستگاه کارتخوان، ارائه سرویسهای موفق به بیش از 35 هزار کاربر اینترنتی و بیش از 400 هزار کارت فعالشده در کارنامه درخشان سپ ثبت شده است؛ چرا شما یکی از این افراد نباشید؟