کسی را میشناسم که نمیدانست مناقصه چیست و با یکی از آشنایان منباب آشنایی با روند مناقصه و مزایده به یکی از جلسههای مناقصه رفته بود.
ظاهراً قایقی در آن محل به مزایده گذاشته شده بود و این فرد هم سراسیمه دستش را در حین پروسه بالا میبرده و در نهایت هم برنده مزایده اعلام میشود.
خوشحال و شاد از اینکه در زندگیاش بالاخره برنده چیزی شده، از او خواسته شد تا برای پرداخت مبلغ، اقدام کند. او هم گفت که من این مبلغ را ندارم. اصلاً نمیدانستم که چرا دستم را بالا میبرم.😐
حالا اینها که همهاش شوخی است، اما اگر چنین اتفاقهایی بیفتد، چه کسی جبران خسارت را برعهده میگیرد؟ زیانهای وارده چطور میتوانند جبران شوند؟ منظورم از زیانهای وارده، همان هزینه برگزاری مناقصه و پروسه انجام آن است.
ضمانتنامه مناقصه و مزایده راه حلی بود که برای جلوگیری از چنین اتفاقهایی به وجود آمد. در ادامه این مطلب همه چیز در مورد ضمانتنامه مناقصه و مزایده را برای شما میگوییم.
ضمانت نامه مناقصه و مزایده چیست؟
وقتی که سازمان یا شرکتی مناقصه و مزایده برگزار میکند، باید به گونهای اطمینان خاطر داشته باشد که شرکتکنندگان در مناقصه یا مزایده قصدشان برای انجام معامله جدی است. همچنین در صورتی که برنده شوند، طبق قرارداد عمل کنند و اگر هم منصرف شدند، جبران خسارت آنها انجام شود.
در نهایت به علت مواردی که در بالا گفته شد، بحث ضمانتنامه مناقصه و مزایده پیش کشیده میشود. ضمانتنامه مناقصه و مزایده از طرف کارفرما (شرکت و سازمان) از همه داوطلبین مناقصه یا مزایده خواسته میشود.
طبق تعریفی که قانون از ضمانتنامه مناقصه و مزایده دارد، این ضمانتنامه به منظور ضمانت اجرای پیشنهادات ضمانتخواه در مناقصه یا مزایده صادر میشود.
در واقع این ضمانت نامه به ذینفع (کارفرما) این اختیار را میدهد که در صورت برنده مناقصهشدن اگر فرد برنده به تعهداتش عمل نکرد و کارفرما دچار خسارت شد، وجه ضمانتنامه توسط کارفرما از بانک دریافت شود و از این طریق بتواند خسارت وارده را جبران کند.
معمولاً بانک برای صدور ضمانتنامه مناقصه و مزایده از متقاضی میخواهد که وثیقهای قابل قبول به بانک بسپارد. در نهایت اگر به هر علتی ضمانتنامه متقاضی توسط بانک ضبط شد، بانک مبلغ آن را به ذی نفع (یعنی همان کارفرما) بپردازد تا بتواند از طریق آن خسارت خود را جبران کند.
معمولاً وثیقه ضمانتنامه مناقصه و مزایده میتواند وجه نقد، طلا، سپرده مدت دار، اوراق بهادار، سفته و اموال منقول و غیرمنقول باشد. البته بانک مبالغ نقدی هم دریافت میکند که این اجبار از سمت بانک مرکزی مقرر شده است.
حالا اگر شما متقاضی شرکت در مناقصه یا مزایده هستید، بانک سامان ضمانت نامه شرکت در مناقصه و مزایده را برای شما فراهم کرده است.
شرایط دریافت ضمانتنامه مناقصه و مزایده از بانک سامان
بانک سامان امکان دریافت ضمانتنامه مناقصه و مزایده را برای متقاضیان فراهم کرده است و شرایط دریافت آن را موارد زیر نام برده است:
- متقاضیان باید جزو اشخاص حقیقی یا حقوقی دارای 18 سال تمام باشند.
- برای دریافت ضمانتنامه مناقصه و مزایده نباید سابقه چک برگشتی یا بدهی جاری در سیستم بانکی کشور داشته باشید.
- متقاضی باید دارای مجوز فعالیت حرفهای (شغلی) در بخشهای مختلف اقتصادی باشد.
- شما ازطریق بانک ارزیابی اعتباری و اعتبارسنجی میشوید که نتیجۀ آن در دریافت ضمانتنامه مناقصه و مزایده تاثیر دارد.
علاوه بر اینها، شما باید نکات دیگری هم در مورد دریافت ضمانتنامه مناقصه و مزایده بدانید که در ادامه آنها را لیست میکنیم.
نکات مهمی که باید در مورد ضمانتنامه مناقصه و مزایده بدانید:
قبل درخواست ضمانتنامه مزایده، حتماً به موارد زیر دقت کنید:
- مدت زمان اعتبار ضمانتنامههای مناقصه و مزایده حداکثر سه ماه است.
- باید موضوع قرار یا هر رابطه حقوقی بین ضمانتخواه (متقاضی ضمانت نامه) و ذینفع ضمانت نامه (برگزارکننده مناقصه) با موضوع فعالیت ضمانت خواه و ذینفع، مرتبط و متناسب باشد.
- ذینفع امکان واگذاری حقوق خود به شخص ثالث را ندارد چون حقوق ضمانت نامه از طرف بانک غیرقابل انتقال اعلام شده است.
این نکته مهم را هم به خاطر داشته باشید که ضمانتنامه قابل تنزیل نیست.
علاوه بر این، برخی نکات مهم هم در مورد دریافت ضمانتنامه مزایده از بانک سامان وجود دارد که در ادامه آنها را نام میبریم.
- اگر متقاضی دریافت ضمانتنامه از بانک سامان هستید بهتر است این را بدانید که با توجه به نوع وثایق و تضمینات و حتی نوع ضمانت نامه، بانک در دریافت کارمزد انعطاف زیادی خواهد داشت.
- حداقل 5 درصد به عنوان بخش یا درصدی از مبلغ وجه ضمانت در سپردهای بدون تعلق نرخ سود و به نام سپرده نقدی ضمانتخواه نگهداری میشود.
برای دریافت ضمانت نامه باید حتماً به بانک مراجعه حضوری داشته باشید.
جمعبندی
همه مشکلات، حداقل یک راه حل دارند؛ از شما میخواهیم که به ضمانتنامه مناقصه و مزایده به چشم راه حل یک مشکل نگاه کنید. واقعاً اگر چنین موردی نبود، چه اتفاقهایی میافتاد؟
شما میتوانید اطلاعات بیشتر را از طریق ارتباط با مشتریان بانک سامان یا مراجعه حضوری به بانک کسب کنید.