پنج میلیارد تومان پول نقد داشتم؛ اما خوب میدانستم که یک تصمیم شتابزده باعث میشود کل آن را از دست بدهم؛ زیرا قبلا همچین تجربه مشابهای را داشتم.زمان ناهار بود و من و همکارم مشغول خوردن غذا بودیم؛ تصمیم گرفتم تا از او در این مورد مشورت بگیرم. در نهایت دلام را به دریا زدم و پرسیدم: «نمیدانم پولام را کجا سرمایهگذاری کنم؛ از طرفی هم تصمیم اشتباه باعث ضرر مالی میشود. به نظرت با این شرایط بهترین کاری که میشود انجام داد چیست؟».
همکارم چند دقیقه در سکوت کامل فکر کرد و در نهایت گفت: «شرایط تو کمی پیچیده است؛ واقعا نمیدانم!». ناامیدانه میخواستم ادامه ناهارم را بخورم که ناگهان گفت: «از چند نفر درباره خدمات مشتریان CIP بانک سامان شنیدم؛ به نظرم یک سری به آنجا بزن و مشورت بگیر.»
اولین تعامل من با بانک سامان
با اینکه اصلا حوصله محیط بانکی را نداشتم، اما تصمیم گرفتم شانسام را امتحان کنم؛ بنابراین فردای آن روز به نزدیکترین شعبه بانک سامان به محل کارم رفتم. همانطور که حدس میزدم شعبه بسیار شلوغ بود و با خودم گفتم: «احتمالاً یکی دو ساعت اینجا کار دارم».
چون نمیدانستم باید چهکاری انجام دهم، در اولین قدم به سمت «باجه راهنمای مشتریان» رفتم و از مسئول مربوطه درباره خدمات مشتریان CIP پرسیدم.
مسئول مربوطه با خوشرویی من را به سمت بخش معاونت شعبه راهنمایی کرد؛ با وجود آنکه معاونت کارهای بسیار زیادی برای انجام داشت، با حوصله و خوشرویی من را دعوت به نشستن کرد و سپس پرسید: «چطوری میتوانم کمکتان کنم؟».
در پاسخ به این سوال گفتم «من دربارۀ خدمات مشتریان CIPشما از همکارم شنیدم؛ اگر امکاناش وجود دارد کمی درباره آن به من توضیح دهید».
بعد از شنیدن این سوال، معاونت با بخش «بانکداری اختصاصی» تماس گرفت و به محض پایان مکالمه من را به سمت آسانسور راهنمایی کرد و گفت به طبقۀ سوم برم. هنگامی که وارد بخش بانکداری اختصاصی شدم دیگر از آن ازدحام جمعیت خبری نبود و این مورد بسیار باعث تعجبام شد.
خدمات مشتریان ویژه و خاص؛ همان چیزی که همیشه دنبالاش بودم!
بعد از آنکه وارد محیط بانکداری اختصاصی شدم، شخصی که مسئولیت ارائۀ توضیحات به من را داشت با خوشرویی به نشستن دعوتام کرد و اولین سوالاش را اینگونه پرسید: «چای میخورید یا قهوه؟».
بعد از گفتن «چای لطفا؛ ممنونم»، سوالام را مجددا تکرار کردم و او با حوصله توضیحات را شروع کرد.
در اوایل صحبتمان متوجه شدم که برای استفاده از خدمات مشتریان CIP باید در سپردۀ من حداقل مبلغ 750 میلیون تومان وجود داشته باشد؛ پس من با 5 میلیارد تومان واجد شرایط مشتریان ویژۀ بانک سامان بودم.
مسئول مربوطه در ادامه توضیحات گفت: «بین مبلغ 750 میلیون تومان تا 7 میلیارد تومان شما جزء مشتریان ویژه ما میشوید و در صورت سپرده بیشتر از 7 میلیارد تومان، شما در زمرۀ مشتریان خاص ما قرار میگیرید».
بعد از شنیدن این جمله فورا پرسیدم که «آیا کارهای مشتریان ویژه هم در همین محیط بانکداری اختصاصی شما انجام میشود یا این امکان فقط برای مشتریان خاص شما وجود دارد؟ من اصلا حوصله ازدحام جمعیت را ندارم!»
مسئول مربوطه با لبخند گفت: «نگران نباشید! کارهای شما در همین طبقه انجام میشود!».
نفسی راحتی کشیدم و با خودم گفتم «بالاخره همان چیزی را که میخواستم، پیدا کردم!».
خدمات مشترک میان مشتریان ویژه و مشتریان خاص
مطمئنم شما هم بعد از خواندن تجربه من، این سوال برایتان پیش آمده که چه تفاوتی بین خدمات مشتریان ویژه با مشتریان خاص وجود دارد؟
کارمند بانک سامان به این سوال اینگونه پاسخ داد:
بیشتر خدمات دریافتی بین مشتریان ویژه و مشتریان خاص یکسان بوده و فقط در میزان آن تفاوت وجود دارد؛ به عنوان مثال اجارۀ صندوق امانات برای مشتریان خاص رایگان است اما برای مشتریان ویژه با 50 درصد تخفیف ارائه میشود؛ اما هردو گروه مشتریان در اولویت دریافت آن نسبت به مشتریان معمولی هستند.
این پاسخ خیالام را از یک جهت دیگر نیز راحت کرد؛ زیرا همیشه استرس این را داشتم که طلا و جواهرات قیمتیام در خانه مورد سرقت قرار بگیرد؛ به هرحال این روزها سارقان با تجهیزاتی که دارند خیلی راحتتر از گذشته این اشیاء قیمتی را پیدا میکنند. بنابراین تخفیف 50 درصدی صندوق امانات برای من بسیار مفید بود.
هنگامی که از کارمند بخش بانکداری اختصاصی درباره سایر خدمات سوال کردم، مانند همیشه با حوصله این پاسخ را به من داد:
ترانسفر فرودگاهی از خانه تا فرودگاه: اگر در شهرهای تهران، تبریز، شیراز و اصفهان زندگی میکنید، میتوانید به رایگان از خدمات ترانسفر فرودگاهی مشتریان CIP بانک سامان بهرهمند شوید؛ با این خدمات هنگامی که پرواز داشته باشید، ماشین تشریفاتی شما را از منزل تا فرودگاه (فعلا فقط در تهران) همراهی میکند. از ویژگیهای دیگر این خدمات استفاده از جایگاه VIP مسافران فرودگاه مهرآباد تهران، خدمات ارزی و چنج پول، پذیرایی و حمل چمدانهای شماست.
خدمات رزرو تور، هتل، بلیت هواپیما و ویزا: زیاد به مسافرت میروید؟ کافیست برنامۀ سفرهای آیندهتان را در اختیار کارمندان بانک سامان قرار دهید؛ آنها کارهای مربوط به رزرواسیون هتل، تور، ویزا و... را با قیمت 4 درصد پایینتر از عرف بازار برایتان انجام میدهند.
بیمۀ تکمیلی سامان: همانطور که میدانید دریافت بیمۀ تکمیلی به صورت انفرادی ممکن نیست و نیاز به یک سازمان با حداقل تعداد 50 نفر کارمند است؛ تمامی مشتریان ویژه و خاص بانک سامان بدون هیچ محدودیتی مشمول بیمۀ تکمیلی شده و میتوانند افراد تحت تکلف خود مانند همسر، فرزند، پدر و مادر را نیز تحت پوشش این بیمه قرار بدهند.
خط اعتباری: شما تا سقف 80 درصد موجودی حسابتان میتوانید خط اعتباری با سود 4 درصد بیشتر از سود سپردۀتان دریافت کنید. هنگامی که از کارمند بانک پرسیدم که «دریافت خط اعتباری چقدر طول میکشد؟» به من پاسخ داد: «فقط 10 دقیقه!»؛ در آن لحظه چهرۀ من بسیار دیدنی بود!
به صورت کلی دریافت تسهیلات برای مشتریان ویژه و مشتریان خاص بانک سامان، از آب خوردن هم راحتتر و سریعتر است!
تفاوت بانکداری اختصاصی با بانکداری ویژه
قبل از مراجعۀ حضوری، در سایت بانک سامان خوانده بودم که دو نوع خدمات بانکداری برای مشتریان ویژه و خاص وجود دارد:
- بانکداری ویژه؛
- بانکداری اختصاصی.
مطمئنم شما هم این سوال در ذهنتان نقش بسته است که تفاوت این دو خدمت در چیست؛ کارمند بانک سامان در پاسخ سوال من گفت: «خدمات بانکداری اختصاصی برای مشتریان خاص بوده و نیاز به حداقل 7 میلیارد تومان موجودی است؛ در این خدمت برای مشتریان دفتر اختصاصی در نظر گرفته میشود و حتی امکان انجام خدمات بانکی در محل هم برای آنها وجود دارد؛ اما در بانکداری ویژه برای مشتریان فضای اختصاصی در نظر گرفته شده است».
سبدگردانی ویژه برای مشتریان خاص
در پایان کارمند بانک سامان به من گفت: «در صورتی که در گروه مشتریان خاص ما قرار بگیرید، به رایگان برای شما مشاورۀ سرمایهگذاری و سبدگردانی ویژه با سود عالی انجام میشود».
بعد از شنیدن توضیحات، رضایت در چهرۀ من کاملا هویدا بود؛ پس به عنوان آخرین سوال از کارمند بخش مربوطه پرسیدم:
«من میخواهم همین الان در بانک شما حساب باز کنم؛ از کجا باید شروع کنم؟!»
نتیجهگیری
خدمات مشتریان CIPبانک سامان برای من ارزش افزودۀ زیادی ایجاد میکرد، بنابراین بیدرنگ افتتاح حسابام را انجام دادم. شما هم بسته به شرایط خود میتوانید از این خدمات استفاده کنید. من جزء مشتریان ویژۀ بانک سامان هستم اما به شما توصیه میکنم اگر امکاناش را دارید مبلغ موجودی حسابتان را به حد نصاب مشتریان خاص برسانید؛ زیرا مزایای آن بسیار شگفتانگیزتر است!